Šanghaj
21. apríla (TASR) - Holandský motoristický pretekár Max Verstappen na
Red Bulle vyhral nedeľnú Veľkú cenu Číny seriálu formuly 1. V piatych
pretekoch sezóny triumfoval pred Britom Landom Norrisom na McLarene a
svojím mexickým tímovým kolegom Sergiom Perezom. Verstappen tak upevnil
prvé miesto v celkovom hodnotení.
Úradujúci majster sveta vyhral štyri z piatich podujatí v tejto sezóne a
celkovo má na konte už 58 víťazstiev. V celkovom hodnotení vedie o 25
bodov pred Perezom. Zároveň vyhral premiérovo v Číne, kde boli preteky
prvýkrát od roku 2019. Ich absenciu v kalendári, kde sa vrátili 20 rokov
po prvej šanghajskej veľkej cene, spôsobila pandémia koronavírusu a v
nedeľu boli vypredané. Zároveň to bola domáca premiéra pre prvého
čínskeho pilota v histórii Kuan-jü Čoua, ktorý obsadil na Sauberi
trináste miesto.
Fernando Alonso na štarte mierne ohrozil prvého Verstappena, nakoniec to
stačilo len na dočasné druhé miesto na úkor Pereza. Ten mal na
zvláštnom asfalte problém so zahriatím pneumatík, po niekoľkých kolách
však Španiela predbehol naspäť. Štart nevyšiel podľa predstáv ani
Ferrari, pred ktoré išiel George Russell (Mercedes) i Nico Hülkenberg
(Haas).
V priebehu pretekov sa nič zásadné nedialo, až v 22. kole sa postaral o
mierny rozruch Valtteri Bottas. Fín odstavil svoj Sauer pre poruchu, čím
spôsobil najprv virtuálny safety car a neskôr vyšlo na trať aj
bezpečnostné vozidlo. Štartové pole sa chvíľu zhlukovalo, keďže väčšina
jazdcov využila zníženú rýchlosť na trati na zastávku v boxoch. Na to
doplatil Perez, keďže svoj druhý pit stop absolvoval zároveň s Norrisom a
Leclercom, ktorí boli u svojich mechanikov prvýkrát. Mexičan klesol na
štvrté miesto na rovnakej zmesi pneumatík (tvrdej) ako dvaja súperi pred
ním. Miernu výhodu mal len v o niečo čerstvejších "hardoch". Alonso mal
taktiež prvú zastávku už za sebou a tak na výjazde bezpečnostného
vozidla nič nezískal. Jeho tím navyše pristúpil k zvláštnemu kroku,
štyri kolá pred polovicou pretekov (24/56) obul mäkkú zmes pneumatík, na
ktorých vydržali jeho súperi v prvom stinte 10-15 kôl.
Priebežný reštart priniesol niekoľko zrážok v hĺbke poľa
(Stroll-Ricciardo, Magnussen-Cunoda) a ďalší výjazd bezpečnostného
vozidla. Po jeho odchode sa reštart zaobišiel bez komplikácii a Perez
začal boj o dve stratené pozície. Leclerca predstihol v 40. kole, no na
Norrisa nestačil. O tri kolá neskôr musel podľa očakávania prezúvať
Alonso, Aston Martin zvolil stredne tvrdú zmes a španielsky veterán na
nej dokázal v záverečných trinástich kolách urobiť päť pozícii. Vzhľadom
na štart z druhého radu (3) to však bol v horizonte pretekov pomerne
veľký prepad. K šiestim bodom si aspoň pripísal bonusový za
najrýchlejšie kolo.
Lewis Hamilton, ktorému nevyšla kvalifikácia a štartoval z osemnásteho
miesta, nakoniec dokončil preteky s Mercedesom deviaty s dvoma bodmi.
Ďalší cenný bod pre americký Haas ukoristil desiaty Hülkenberg na úkor
jedenásteho Estebana Ocona. Bod by bol prvý v sezóne pre Francúza i jeho
tím Alpine.
Hlasy po pretekoch /zdroj: F1 TV/
Max Verstappen, 1. miesto: "Bol to fantastický pocit, celý víkend sme
boli veľmi rýchli. Sedela nám každá zmes pneumatík a mohol som si
dovoliť hocičo. V aute celý čas niečo počujete, na konci pretekov boli
na trati úlomky a tím ma musel uistiť, že auto je v poriadku."
Lando Norris, 2. miesto: "Som prekvapený a šťastný za celý tím.
Dnešok jednoducho fungoval, neviem prečo, nikto to neočakával. Išlo nám
to dobre s pneumatikami, prekvapila ma nízka preteková rýchlosť Ferrari.
Myslel som, že ich budem mať plné zrkadlá a som rád, že som sa mýlil."
Sergio Perez, 3. miesto: "Bohužiaľ, stratili sme dve miesta pre
safety car. Väčšina pretekov bola na tvrdej zmesi a vyzeralo to
dramaticky. Dostal som sa na pódium, no mohli sme mať double. Oproti
včerajšku sme zmenili mnoho, darilo sa nám na stredne tvrdých
pneumatikách a vieme, prečo to nebolo ideálne."
VC Číny (56 kôl, 1 kolo: 5,451 km, celkovo: 305,250
1. Max Verstappen (Hol./Red Bull) 1:40:52,554 h,
2. Lando Norris (V. Brit./McLaren) +13,773 s,
3. Sergio Perez (Mex./Red Bull) +19,160,
4. Charles Leclerc (Mon./Ferrari) +23,623,
5. Carlos Sainz (Šp./Ferrari) +33,983,
6. George Russell (V. Brit./Mercedes) +38,724,
7. Fernando Alonso (Šp./Aston Martin) +43,414,
8. Oscar Piastri (Aus./McLaren) +56,198,
9. Lewis Hamilton (V. Brit./Mercedes) +57,986,
10. Nico Hülkenberg (Nem./Haas) +1:00,476 min,
11. Esteban Ocon (Fr./Alpine) +1:02,812,
12. Alexander Albon (Thaj./Williams) +1:05,506,
13. Pierre Gasly (Fr./Alpine) +1:09,223,
14. Čou Kuan-jü (Čína/Kick Sauber) +1:11,689,
15. Lance Stroll (Kan./Aston Martin) +1:22,786,
16. Kevin Magnussen (Dán./Haas) +1:27,533,
17. Logan Sargeant (USA/Williams) +1:35,110,
nedokončili: Valtteri Bottas (Fín./Kick Sauber, Juki Cunoda (Jap./Racing Bulls, Daniel Ricciardo (Aus./Racing Bulls)
Priebežné poradie (po 5 z 25 pretekov):
1. Verstappen 110 b,
2. Perez 85,
3. Leclerc 76,
4. Sainz 69,
5. Norris 58,
6. Piastri 38,
7. Russell 33,
8. Alonso 31,
9. Hamilton 19,
10. Stroll 9,
11. Cunoda 7,
12. Oliver Bearman (V. Brit./Ferrari) 6,
13. Hülkenberg 4,
14. Magnussen 1,
15. Albon,
16. Ocon,
17. Čou,
18. Ricciardo,
19. Gasly,
20. Bottas,
21. Sargeant všetci 0
Pohár konštruktérov:
1. Red Bull 195 b,
2. Ferrari 151,
3. McLaren 96,
4. Mercedes 52,
5. Aston Martin 40,
6. Racing Bulls 7,
7. Haas 5,
8. Williams,
9. Alpine, 1
0. Kick Sauber všetci 0
0